Duncan 2003
Pravidla celotáborové hry

§1 Stádia vývoje
Britské království, vládne královna Krsťa Veliká, jíž se zodpovídají jednotliví ministři podle následující tabulky:

1.ministr financíTomáš
2.ministryně spravedlnostiLenka
3.ministr informacíMajkl
4.ministr vnitraMarek
5.ministr obranyPetr
6.ministr sociálních věcíDrahna
7.ministr kulturyZámin
8.ministryně zdravotnictvíZuzka
Na začátku hry každý tým představuje redaktory jednoho soukromého novinové nakladatelství. Během hry se může tým za jistých podmínek povýšit na radiovou stanici a nakonec na stanici televizní. Dá se tedy říci, že každý tým může projít během celé hry třemi stádii vývoje: říkejme jim noviny, rádio a televize (TV)

§2 Sledovanost
Cílem každého týmu je obohacovat širokou veřejnost svými zprávami z domova či ze zahraničí a zaujmout tím co největší skupinu lidí. Množství lidí, které tým svými zprávami zaujme, budeme označovat jako míru sledovanosti, jednodušeji sledovanost. Sledovanost nabývá hodnot od 0% do 100% a toto rozmezí nemůže nikdy opustit. Sledovanost je přímo úměrná kvalitě a pravdivosti zpráv a množství zakoupené reklamy, které na tým upozorňují u konkurence. Kvalitu a pravdivost zpráv určují vedoucí podle §13.

§3 Vydání
Zprávy, které tým veřejnosti předkládá (v písemné, zvukové či visuální podobě), budeme označovat jako vydání. Vydání rozlišujeme podle stádia vývoje týmu na:

  1. Noviny: počet rodin, které si noviny přečtou; 1 vydání = pokrytí jedné rodiny,
    maximální počet vydání je 500.000
  2. Rádio: velikost oblasti České Republiky (v km2), v které je slyšet rádiový signál stanice; 1 vydání = pokrytí 250.000m2, tedy 500m x 500m, tedy 1/4 km2,
    maximální počet vydání 315.456
  3. TV: velikost oblasti České Republiky (v km2), v které je možné sledovat televizní signál stanice; 1 vydání = pokrytí 10.000m2, tedy 100m x 100m, tedy 1/100 km2,
    maximální počet vydání 7.886.400
Poznámka: ČR má cca 78.864 km2, z čehož plynou výše uvedená omezení. Pokud by chtěl tým tato omezení překročit, lze si zakoupit mezinárodní licenci pro vydávání do zahraničí za 500.000 Dn (jednou koupíte a platí na všechny vydávací dny na jakékoliv stádium).

§4 Závislost sledovanosti
Sledovanost je závislá na jednom jediném vydání, není závislá na počtu vydání.

§5 Zisk peněz za hry
Za každou dílčí hru, bude tým získávat peníze v miliónech Dunkátů (Dn) v tomto pořadí od nejlepšího po nejhorší: 1 mil, 0.9 mil., 0.8, 0.7 a 0.6 miliónu Dn. Autor hry si vyhrazuje právo tyto hodnoty změnit v průběhu hry (rozdíl mezi jednotlivými stupni úspěchu však vždy zůstatne konstantní).

§6 Cena vydání
Jedno vydání stojí jednotně 10 Dn pro všechny stádia vývoje.

§7 Změna stádia vývoje
Změna stádia vývoje není pro žádný tým během celé hry povinná. Vyšší stádium vývoje přináší týmu vyšší zisky za jednotlivá vydání (a teoreticky zvyšuje poptávku po reklamě), viz. §8. Stádium vývoje lze zvyšovat pouze z novin na rádio a z rádia na TV. Není možné povýšit z novin rovnou na TV. Povýšení stádia vývoje se realizuje nákupem prostředků (§8), které jsou pro tento čin nezbytné (viz. §8). Na začátku hry má každý tým půjčený od Dunbanky úvěr ve výši 1.5 miliónu Dunkátů, díky kterému zakoupil prostředky na založení novinového nakladatelství (stádium 1) a může rovnou vydávat. Před prvním povýšením stádia vývoje je nutné celý úvěr Dunbance splatit. Dokud tým úvěr nesplatí, povinně splácí úrok 10% z částky, které mu zbývá zaplatit (dluží‑li milión, zaplatí 100.000 Dn). Splátky se odvádí v čase určeném podle §16. Jakmile tým vlastní všechny potřebné prostředky pro povýšení stádia vývoje, stádium vývoje se automaticky v okamžiku zakoupení posledního prostředku zvýší.

§8 Prostředky(ceny jsou v miliónech Dn):

stádium vývoje 1. prostředek 2. prostředek 3. prostředek celkem
1. Noviny(splácení dluhu) budova 1 Dn tiskařský stroj 0.3 Dn tiskařská barva 0.2 Dn (1.5 Dn)
2. Radio budova 1.2 Dn audio technika 0.3 Dn archiv hudby 0.5 Dn (2.0 Dn)
3. TV budova 1.5 Dn video technika 0.3 Dn archiv filmů 0.7 Dn (2.5 Dn)

§9 Zisk Dunkátů

    Dunkáty lze získat:
  1. za každou dílčí hru (viz. §5)
  2. prodejem reklamy ostatním týmům (i týmu vedoucích) (viz. §14)
  3. prodejem nepotřebných prostředků, které sloužily pro povýšení stupně vývoje (viz. §7,§8)

§10 Útrata Dunkátů

    Za Dunkáty lze:
  1. vydávat vydání (viz. §3, §6)
  2. kupovat prostředky, díky kterým lze přejít do dalšího stádia vývoje týmu a tým tak povýšit (viz. §7,§8)
  3. nakupovat reklamu u cizích stanic, což je druhý způsob, jak zvýšit svoji sledovanost (viz. §14)
  4. uplácet informační zdroje podle §18

§11 Cíl hry
Cílem hry je a vítězem se stane ten, kdo získá nejvíce procent celkové sledovanosti, která se počítá jako aritmetický průměr sledovaností od prvního dne po každý dílčí den. Mezi cíle hry nepatří získat co nejvíce Dunkátů a jejich výše tedy nebude nijak započítána do celkového skóre.

§12 Zákon "Každý sleduje"
Pro každý den platí zákon Každý sleduje, který říká, že součet sledovaností všech týmů za každý den musí dát 100%. Z toho specielně plyne, že pokud pouze jeden jediný tým zveřejní svoje vydání (ostatní zapomenou nebo se na to …), dostane tento tým automaticky 100% sledovanosti (i když by kvalita a pravdivost jeho zpráv byla mizivá).

§13 Zprávy

Zprávy by se měly většinou týkat informací z domova a ze zahraničí (viz.dále). Tyto informace budou redaktoři týmů nacházet na specielně označených listinách rozmístěných po celém objektu informačního dění i v jeho nejbližším okolí v průběhu celého dne (objektem informačního dění rozuměj budovu Duncanu). Informace na zmíněných listinách mohou a nemusí být pravdivé. Tým, který informaci objeví, se stává jejím majitelem a má právo si ji vzít.
Informace z domova se týkají jednotlivých vládních členů Británie (královny a ministrů) a událostí z objektu informačního dění.
Informace ze zahraničí se týkají tajných misí agenta 007, Jamese Bonda. Vzhledem k tomu, že Britská veřejnost miluje J.Bonda a prahne po jeho dobrodružstvích, budou tyto informace nejvíce ceněny a nejvíce ovlivní sledovanost vašich vydání.

Výše sledovanosti je přímo úměrná kvalitě zpráv (forma, styl, poutavost, barvitost, přehlednost), jejich pravdivosti a objemu pravdivých a nových informací týkajících se misí Jamese Bonda. Na základě těchto faktů budou vedoucí stanovovat sledovanost jejich vydání.

Zdroj zpráv může být libovolný, nemusí být založen na informacích z listin (je legální použít informace z některého z minulých dnů z konkurenčních novin a trochu je vylepšit). Pokud někdo zveřejní nějaké nepravdivé informace o nějaké osobě, která je součástí informačního dění, může dotčená osoba podat na noviny trestní oznámení (ministerstvu spravedlnosti). Případem se pak bude zabývat Dunkanský soud a je možné vysoudit finanční odškodnění.

Z peněžního obnosu získaném za dílčí hry (podle §5) je již odečtena částka, kterou musí každý tým platit za informační zdroje (celodenní souhrn + online). Pokud tým nezveřejní žádné vydání a včas na to informační agentury upozorní, může požádat o vrácení těchto strhnutých peněz ve výši 200.000 Dn (správný čas na upozornění viz. §16).

Pravdivost zpráv lze ověřovat a informační agentury lze uplácet podle §18.

§14 Reklamy

Cílem nákupu reklam u konkurenčních týmů je zvýšit sledovanost vašeho vydání a potenciálně tak zvýšit i zisk Dunkátů za vaše vydání. Reklama se kupuje v procentuelním množství, tzn. že prodávající tým nabízí 100% své reklamy a v nabídce uvede cenu za 1%. Kupující tým pak sdělí, kolik procent reklamy kupuje. Pokud součet všech zakoupených reklam od všech týmů přesáhne 100%, týmy se o reklamu rozdělí ve stejném poměru jako žádaly, takže dohromady nakoupí pouze 100%. Samozřejmě pak kupující tým zaplatí za reklamu částku odpovídající tomuto přepočítání. Peníze za reklamu se převedou na účet týmu, u kterého si tým reklamu kupoval.

Zvýšení sledovanosti díky koupi reklamy u konkurenčního týmu (označme ho T) je přímo úměrné na:

  1. kvalitě a pravdivosti zpráv týmu T (viz. §13)
  2. počtu vydání týmu T (viz. §2)
  3. počtu zakoupené reklamy u týmu T
  4. výše stádia vývoje týmu T (viz. §1, §17)
Pro detaily této závislosti viz. §19

Reklama se bude kupovat v čase stanovém podle §16

§15 Zisk peněz za vydání

Počet Dunkátů, které tým získá za jedno každé vydání je přímo úměrný na

  1. kvalitě a pravdivosti zpráv týmu (viz. §13)
  2. výše stádia vývoje týmu (viz. §1, §17)
  3. zvýšení sledovanosti díky zakoupeným reklamám (viz. §14)
Pro detaily této závislosti viz. §19

Na vydání je možné i prodělat, tedy náklady na výtisky mohou být vyšší než získané peníze. Pokud tým vydání nezveřejní, nezískává nic.

§16 Časový plán událostí

Týmy se kolem 2. večeře, cca 21:00, (nejpozději druhý den ráno) dozví, jak obstáli v dané dílčí hře a kolik Dunkátů tím získali. U této příležitosti je čas požádat informační agentury (ministra financí) na případné vrácení peněz (viz. §13, 4.odst.).

Nejpozději do druhého dne do za‑15‑minut‑konec poledního klidu (cca 14:15), odevzdají svá vydání některému z vedoucích. Vydání je nuté odevzdat v elektronické podobě HTML či prostý text/NotePad/ tak, aby vydání nezabralo více než 2 strany pro tisk a nemělo větší objem než 10MB. Ve velmi vyjímečných případech lze uznat i jiný formát vydání (například na papíře). Upozornění: lze psát ve Wordu a exportovat jako HTML, ale to je prasárna. Na zvláštní papír dále uvedou:

  1. kolik peněz splácejí Dunbance (dluží-li ještě něco podle §7)
  2. jaké prostředky chtějí zakoupit (a případně od koho, pokud je některý z týmů prodává)
  3. jaké prostředky nabízejí k prodeji a za kolik
  4. kolik stojí jedno procento (1%) reklamy (pokud neuvedou, bere se standardní částka 1000 Dn)
  5. počet vydání

Počet vydání je pochopitelně omezen počtem peněz, které tým má. Před zveřejněním počtu vydání je nutné kalkulovat se ztrátou peněz, kterými se tým rozhodl splatit dluh (podle §7), které tvoří úrok ze zbývající částky a které věnuje na zakoupení prostředků.

V době kolem večeře (19:00) dojde ke zveřejní všech vydání (ještě v sirovém stavu bez reklam).

Během druhé večeře pak každý tým odevzdá, kolik chce kdo zakoupit reklam (aniž by se vědělo, jakou má které vydání sledovanost). Kdo neodevzdá, nemá zájem o reklamu.

Nejpozději do oběda druhého dne pak dojde ke zveřejnění sledovaností jednotlivých vydání, zisků peněz a toužebně očekávaných koláčů celkové sledovanosti.

§17 Koeficienty stádia vývoje
Výhoda zvyšování stádia vývoje spočívá v tom, že každý zisk (peněz i sledovanosti) se násobí koeficientem stádia vývoje, který je pro noviny =1, pro rádio =1.25 a pro TV=1.5.

§18 Informační agentury
Pro každý den bude tajně zvolen jeden člen z informační agentury (vedoucí), který bude:

  1. pravdomluvný a na všechny otázky typu ANO/NE bude odpovídat pravdivě
  2. lživý a na všechny otázky typu ANO/NE bude říkat opak pravdy
  3. 3. úplatný, kterému můžete nabídnout nějakou finanční částku (Dunkátů), aby Vám pravdivě zodpověděl jednu otázku (ne jen ANO/NE) o příběhu Jamese Bonda. Můžete se s ním pochopitelně domluvit na vícero otázkách za vícero peněz. Uplácíte tak, že řeknete klíčovou frázi Dunkáty za info, a pak, co byste chtěli vědět. Podle významnosti informace s vámi člen IA dohodne cenu.
  4. neúplatný, který vám při pokusu o úplatek strhne finanční obnos ve výši 500.000 Dn.
Zbylí vedoucí na otázky mohou říkat, co uznají za vhodné, a na uplácení nebudou reagovat. Je možné, že úplatný a pravdomluvný bude jedna a tatáž osoba (a podobné případy). Dále je možné, že člen IA nebude znát odpověď a odpoví "nevím". Zastává-li některou z výše uvedených funkcí, dohodne si s vámi náhradní termín odpovědi (např. za 10 minut, po konzultaci s šéfem IA).

§19 Výpočet sledovanosti - detaily (např. pro tým y)
Značení (veškerá procenta jsou vyjádřena 0..1, kde 1 odpovídá 100%):

tpočet týmů (5)
ccena jednoho vydání (10 Dn)
kkonstanta (10)
svystádium vývoje týmu y(=1 noviny, =1.25 rádio a =1.5 TV)
zsyzáklad sledovanosti týmu i (0..1) … ohodnocení za kvalitu vydání (viz. §13)
vipočet výtisků týmů
ryipočet reklam v procentech (0..1) zakoupených týmem y u týmu i
dsydílčí sledovanost týmu y (0..1)
sysledovanost týmu y (0..1)
zyzisk týmu y za všechny vydání (v Dn)

Porozumění vzorečkům není nutné. Veškeré vztahy v nich vyjádřené plynou přímo z §14 a §15. Konstanta k vyjadřuje míru zatíženosti reklamy a může se měnit den ode dne. O každé změně budete vždy předem včas informováni.

§20 Pulitzerova cena
Vydání se nejspíše budou skládat z několika článků, na kterých budou pracovat různí lidé. Ve vlastním zájmu uvádějte za každým článkem jméno autora či autorů. Během celotáborové hry bude aspoň 2x vybrán nejlepší článek za uplynulé období a autoři dostanou Pulitzerovu cenu. Tato cena krom jiného přinese týmu autora finanční částku ve výši 500.000 Dn a samotným autorům odměnu.

§21 Závěr

Hra je navržena tak, aby každý člen týmu mohl přispívat do celkového skóre. Každý člen týmu má povinnost účastnit se přípravy vydání. Dobrá rada: nenechte si ujet vlak a vydávejte jak nejlépe umíte. I jeden jediný malý odstaveček dobře napsaný může trumfnout dvoustránkové vydání žvástů.


Spoustu zábavy, krásných zážitků a příjemných chvil během hry přeje Tomáš Ullrich.